torsdag 6. november 2008

Finax brød

En kartong blir 2 brød.

50g gjær
10 dl vann (måler med steketermometer til ca 44-47 grader)
50g smør (melkefritt) (mulig du får tak i flytende plantemargarin som er melkefri)
2 ss sirup
1 kork eddik (7%) (dettte fjerner den bismaken det ofte er på glutenfritt brød)
2 ts salt
1 kg Finax grov blanding
2 ss Fiberhusk

Litt av hva man har av:
Soyaflokker
Sukkerroefiber
Knust linfrø
Hasselnøtter
Solsikkekjerner
Gresskarkjerner

Varm vannet til ca 44-47 grader. Pisk ut Fiberhusken. Denne skal stå noen minutter og da blir det nesten som gele. (gjør at brødet holder bedre sammen) Når det har stått disse minuttene vil væsken være riktig temperert i forhold til gjæren. Ha i smør, sirup, eddik.
Bland sammen det tørre og ha det oppi. Bruk ca 1-2 dl av frø/nøtter - dette gir mer fiber som igjen gjør fordøyelsen lettere.
Jeg kjører deigen godt sammen i kjøkkenmaskin i ca 5 min.

Ha i smurte former - smør/olje og mel/strø.

La heve til god størrelse - ca 30-45 min.

Stekes på 200 grader i 40-45 minutter. Til brødene er harde under, man kan banke på de og høre en hul lyd. Synes ofte den tiden som står oppgitt er litt lite, at de ikke blir godt nok stekt inni.

2 kommentarer:

  1. Venter på at pepperkake-oppskriften skal komme inn her, jeg, men den ble kanskje ikke bra nok?

    SvarSlett
  2. Hei jeg har også cøliaki og laktoseintoleranse.
    Blir glad hver gang jeg kommer over blogger med oppskrifter :D
    Det med eddikken for å fjerne glutenfri smaken har jeg aldri hørt om, men MÅ prøves! :)
    Jeg har noen oppskrifter inne på min blogg det lille huset.
    Fortsett med bloggen-ha ei flott helg

    SvarSlett