mandag 3. november 2008

Mørk sjokoladekake

En lekker, litt "klissete" kake som passer både til dessert og kaffen. Er du plaget av gluten- og laktoseintoleranse, må du unngå råvarer som inneholder melk og melkepulver. Da er dette kaken for deg.

Tid: ca 45 min, hvorav 30 min i ovnen.

8-10 biter

125g smør eller margarin (melkefritt)
1 dl glutenfri, lys brødblanding (her bruker jeg Schär MixC eller Semper grønn fin, eller en kombinasjon)
2 1/2 dl sukker
1/2 dl maisenna
2 ts vaniljesukker
1 krm salt
4 ss kakao
1/2 ts bakepulver
3 egg

pynt: 1/2 dl grovhakkede mandler

1. start med å smøre en form med løs bunn, ca 25cm diameter. Klipp ut en sirkel av bakepapir som er like stor som bunnen. Smør den med smør, og legg den i bunnen. Smør kantene på formen også.

2. Smelt smøret, og la det avkjøles noe.

3. Bland glutenfritt mel, sukker, maisenna, vaniljesukker salt, kakao og bakepulver i en bolle.

4. Visp egget lett sammen. Bland det i melblandingen sammen med det smeltede matfettet. Rør ikke for lenge - bare til røren er blandet og jevn.

5. Hell røren i formen, og dryss mandler over.

6. Stek kaken på rist midt i ovnen ved 175 grader, ca 30 minutter.

7. La kaken avkjøles noe i formen før du tar den ut. Snu den, og ta bort papiret. Legg den med mandelsiden opp på en rist.

8. Server eventuelt kaken med litt pisket krem til.


Kaken kan også lages uten mandler.


1 kommentar:

  1. Hei. Kom tilfeldigvis over bloggen din. Skal prøve ut denne kaka da jeg får besøk av ei allergisk venninne i morgen. Gleder meg til å smake. :-)

    SvarSlett