lørdag 9. mai 2009

Stekepannebrød til frokost

Ny favoritt hos lille frøkna. I boken glutenfri bakst av Charlotte Andersson står det en oppskrift på enkle stekepannebrød til søndagsfrokosten. Vi testet de ut.

Til 10 stekepannebrød trenger man:
ca 5.dl glutenfri melmiks, fin eller grov
2 ts bakepulver
1 ts salt
1/2 dl sesamfrø
2 dl melk (ev. soyamelk)

Varm opp en tørr stekepanne på middels varme. Hell melmiksen i en bolle og tilsett bakepulveret. Rør om. Bland i de øvrige ingrediensene. Arbeid deigen i kjøkkenmaskin eller med håndmikser med deigkroker. Dryss noen spiseskjeer med melmiks over den ferdige deigen. Melmiksen er fin å ha når du skal steke brødene.
Bruk en spiseskje til å ta opp en kule med deig. Brødene blir passe store når emnet er litt større enn en bordtennisball. Rull deigemnet i melmiksen, og klapp det til en flat kake med melete hender. Stek brødene på begge sider i stekepannen.
Tanken har slått meg, at denne varianten kan være fin på tur. Altså at man lager ferdig en deig og tar med seg. Kan stekes på hytta, på stormkjøkken eller lignende. Har spart en deigklump og skal se hvordan den holder seg.

IMG_9940 IMG_9937 IMG_9938

5 kommentarer:

  1. Så mange fine opppskrifter du har lagt ut! Skal si du er flink på kjøkkenet - men det visste jeg jo fra første stund på fireretteren... Haha! Håper vi snart får tatt en økt på SATS sammen.

    SvarSlett
  2. Flott blogg du har.
    Å takk for alle de flotte oppskriftene og tipsene.
    Jeg lurer på hvordan det gikk med den deig klumpen og holdbarheten?

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelig kommentarer :)

    Deigklumpen som ble spart fungerte helt fint den. Har gjort det mange ganger etterpå. Noen dager kan den ligge hvis den oppbevares riktig. Bruker man melk med lang holdbarhet i utgangspunktet, f.eks soya, laktoseredusert, eller havre vil jeg tro den holder seg bedre enn med vanlig melk. Jeg har også fryst ned ferdig deigemner med suksess, og tint de opp før steking. Det går også fint å steke de i stekeovn. Ferdig stekte brød har ikke så god holdbarhet, dessverre. De er best nystekte.

    SvarSlett
  4. Heihei!
    Super blogg du har. Jeg prøvde akkurat denne oppskriften, og datteren min simpelthen elsket brødene!

    Jeg lurte på om det er greit om jeg legger ut oppskriften på min egen glutenfrie blogg? Jeg skriver selvsagt hvor jeg har hentet den (:

    SvarSlett
  5. Hei. Vi var på fjelltur i fjor, og da er det viktig å ikke pakke for mye. Jeg mikset det tørre i en liten boks før vi dro. Den dagen vi skulle spise dem til frokost blandet jeg det tørre med vann, og det smakte glimrende. Evt kan man ha med tørrmelk.

    SvarSlett